Chcieli oszukać mieszkańców powiatu jędrzejowskiego
Wczoraj do mieszkańców powiatu jędrzejowskiego rozdzwonili się oszuści. Dyżurny otrzymał 4 zgłoszenia o próbie wyłudzenia pieniędzy tzw. metodą „na wypadek”. Na szczęście, żadna z osób nie dała się nabrać oszustom i nie doszło do przekazania żadnych środków pieniężnych.
Wczoraj popołudniu do mieszkańców powiatu jędrzejowskiego na telefony stacjonarne rozdzwonili się oszuści. Dyżurny naszej komendy otrzymał 4 zgłoszenia dotyczące próby popełnienia przestępstwa. Dzwoniący informowali swoich rozmówców, że ich bliscy, syn, córka lub wnuczek spowodowali wypadki ze skutkiem śmiertelnym i pilnie potrzebne są pieniądze lub kosztowności. Oszuści żądali kwot sięgających kilkunastu tysięcy złotych. Na szczęście, żadna z osób nie dała się nabrać oszustom i nie doszło do przekazania żadnych środków pieniężnych. Przezorni seniorzy nawet już w trakcie prowadzonej rozmowy wyczuwali podstęp i rozłączali się albo dzwonili do swoich bliskich, aby potwierdzić rzekome zdarzenia, którzy nie potwierdzili wypadku, ani tym bardziej potrzeby wpłacenia jakichkolwiek pieniędzy.
Pamiętając o kilku podstawowych zasadach, możemy uniknąć kłopotów i utraty oszczędności naszego życia.
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem! Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon, bądź pewien, że dzwoni oszust!
- Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł dostępu!
- Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj policję, zadzwoń na numer alarmowy 112.
- Zawsze rozłączaj połączenie przed wykonaniem kolejnego. Na tym często bazują oszuści!
- Za każdym razem, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobiście osobie, jest to potencjalne oszustwo i wówczas należy bezwzględnie starać się zweryfikować wiarygodność osoby, która do nas dzwoni, albo kontaktuje się z nami w inny sposób - poprzez SMS, komunikator internetowy czy pocztę elektroniczną. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.
- Pod żadnym pozorem nie przekazujmy jakiejkolwiek osobie, co do tożsamości, której nie jesteśmy stuprocentowo pewni, loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej. Są to informacje poufne i powinny być tylko w posiadaniu ich użytkownika. Nikt nie ma prawa wymagać od nas ich podania. Prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta.
Opr. BS
Źródło: KPP w Jędrzejowie