Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Próbowali oszukać mieszkańców Jędrzejowa

Data publikacji 31.05.2024

W środę do kilku mieszkańców Jędrzejowa dzwonili oszuści podający się za policjantów i pracowników poczty. Na szczęście żadna z osób nie dała się nabrać oszustom.

W środę do kilku mieszkańców Jędrzejowa zadzwonili oszuści. W pierwszym z odebranych telefonów oszust przedstawiał się jako pracownik poczty, twierdząc że ma przesyłki, dlatego też wypytywał o adres zgłaszającego. Zaledwie parę minut później do tej samej osoby zadzwonił kolejny oszust podający się tym razem za policjanta, który miał zabezpieczyć pieniądze. Na szczęście zgłaszający nie przekazywał nikomu swoich oszczędności.

W kolejnych przypadkach oszuści podawali się za policjantów wypytując swoich rozmówców o posiadane środki pieniężne. W tych przypadkach również nie doszło do przekazania żadnych pieniędzy.

Poniżej przypominamy kilka zasad, na które powinniśmy zwrócić uwagę podczas rozmowy telefonicznej:

  • Jeśli odebrałeś/aś telefon z informacją od osoby podającej się za policjanta i żądającej przekazania pieniędzy, zawsze zachowaj ostrożność. Policjanci NIGDY nie żądają pieniędzy ani danych do kont bankowych, nie informują przez telefon o prowadzonych przez siebie działaniach, ani też nie angażują osób postronnych w policyjne akcje.
  • Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki, ZAWSZE ZWERYFIKUJ przekazaną informację, najlepiej u kilku członków rodziny. Nigdy nie działaj w pośpiechu.
  • NIGDY NIE PRZEKAZUJ pieniędzy osobom obcym, ani nie przelewaj na inne konta;
  • Podczas rozmowy USTAL dane osoby dzwoniącej, nie sugeruj kim może być;
  • NIE PODAWAJ danych: imion członków rodziny, adresu, ilości posiadanej gotówki, czy też numeru konta bankowego ani danych do logowania;
  • W podejrzanych sytuacjach NATYCHMIAST POINFORMUJ Policję! To nie jest fałszywe zgłoszenie i nie grożą za to konsekwencje;
  • Z czym możemy się spotkać, gdy rozmówcą będzie osoba podająca się za pracownika banku

Otrzymując telefon z banku możesz usłyszeć, iż rozmawiasz z osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo banku, którego zadaniem jest ochrona twoich pieniędzy.

  • Historia, którą usłyszysz może dotyczyć prób zalogowania się na Twoje konto przez inne osoby, konieczności potwierdzenia dokonania przelewu z twojego konta, czy też wzięcia pożyczki na Twoje dane. Informacje, które usłyszysz mogą być bardzo różne.
  • Rozmówca przez cały czas będzie próbował uśpić Twoją czujność, a zadawane pytania mają za zadanie uwiarygodnienie jego historii i troski o Twoje pieniądze.
  • By zwiększyć swoją wiarygodność, oszust zasugeruje ci, że możesz sprawdzić numer telefonu, z którego dzwoni i zapewnia, że jest on taki sam jak na karcie kredytowej Twojego banku. Niech nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, że ten numer telefonu faktycznie taki będzie.
  • W trakcie rozmowy usłyszysz, że musisz zainstalować na telefonie konkretną aplikację. Jesteś również zapewniony, iż zostaniesz pokierowany krok po kroku skąd ją pobrać i co należy zrobić. Jeśli wykonasz to polecenie, z pewnością nie ochronisz pieniędzy, a jedynie stracisz je. Dlatego NIGDY nie instaluj na telefonie, czy też komputerze żadnych otrzymanych czy też sugerowanych aplikacji. Ich instalacja skutkuje przejęciem twojego urządzenia.
  • Gdy mimo wszystko zainstalowałeś aplikację, będziesz informowany o kolejnych krokach i proszony o podawanie różnych danych, między innymi kodów autoryzacyjnych otrzymanych sms. Przez cały czas rozmówca zapewnia cię, że wszystko, co się dzieje, nawet znikające z konta pieniądze, jest prawidłowe i konieczne żeby zapewnić ochronę.
  • Na każdą Twoją wątpliwość, pseudo przedstawiciel banku ma odpowiedź, która ma cię uspokoić, a jemu dać czas na wyczyszczenie konta.
  • Do samego końca będziesz zapewniony o prawidłowości podjętych kroków.

 

Opr. BS

Źródło: KPP w Jędrzejowie

Powrót na górę strony